Wer wir sind / Who we are

Wer wir sind

Ihr Ansprechpartner in Deutschland: Die eCommerce-Verbindungsstelle Deutschland

Die eCommerce-Verbindungsstelle Deutschland ist direkter Ansprechpartner für alle deutschen Verbraucher und Unternehmer, die sich über das Thema Online-Handel informieren möchten. Sie berät diese zu ihren Rechten und Pflichten als Anbieter oder Nutzer. Die eCommerce-Verbindungsstelle Deutschland ist unabhängig und ihre Leistungen sind kostenlos.

Finanziert wird sie seit ihrer Gründung am 1. Januar 2003 durch das Bundesministerium der Justiz und für Verbraucherschutz. Die rechtlichen Rahmenbedingungen hierfür wurden auch von der Europäischen Union geschaffen, um den elektronischen Handel zu fördern.

Ziel ist es, den freien Verkehr von Waren und Dienstleistungen zwischen den Mitgliedstaaten zu fördern, Verbraucher effektiv zu schützen und Anbietern mehr Rechtssicherheit zu bieten. Deshalb kooperiert die eCommerce-Verbindungsstelle Deutschland im Rahmen europäischer Netzwerke mit den entsprechenden Stellen anderer EU-Mitgliedsstaaten.

Unsere Trägerstruktur: Das Zentrum für Europäischen Verbraucherschutz e.V.

Die eCommerce-Verbindungsstelle Deutschland ist unter dem Dach des deutsch-französischen Zentrums für Europäischen Verbraucherschutz e.V. (ZEV) angesiedelt. Der gemeinnützige Verein in Kehl an der Grenze zu Straßburg engagiert sich seit 1993 für deutsch-französische Verbraucherfragen.

Folgende Stellen sind unter dem Dach des ZEV angesiedelt:

 

Who we are

The internet market has been growing steadily and has become one of the driving forces of the European internal market.

And yet, a number of consumers and vendors are hesitant to get involved in the process of the market. Even those who are familiar with business on the internet are still unsure about their rights and obligations. What rights do I have as a vendor or consumer?

The eCommerce Contact Point Germany informs both sides, the entrepreneur/business man and the customer/consumer, about their rights and obligations according to the German Law.

If you would like more information, our website is available to help you. Here are some frequently asked questions about electronic or internet purchases:

  • When does the contract start?
  • What are the rights and responsibilities in such a contract by both parties?
  • Who can help me when something goes wrong with the transaction?
  • What legal advice and information centers are available for the user?
  • What government bodies control purchases made over the internet?
  • What other organizations are there to answer with questions about business or purchases via the internet?

If you have specific questions or a specific problem, please don't hesitate to contact us by e-mail: info@ecommerce-verbindungsstelle.de

By telephone: Tuesday through Thursday from 9am to 12 pm and 1pm to 5pm. at + 49 (0) 7851/ 991 48 – 0

What you should also know:

The “eCommerce Contact Point Germany” is located at “Centre for European Consumer Protection e.V.” in Kehl. The location of the “eCommerce Contact Point Germany” at the “Centre for European Consumer Protection e.V.” was decided upon by the German Federal Ministry of Justice in Berlin. The decision also ensured that this national Contact Point for electronic commerce is financed by the government as of their decision on January 1, 2003.

This contact point is the result of the legal framework that the European Union has established for the promotion of internet and electronic business. The goal: To promote free movement of goods and services between the member states and to protect the consumer and to ensure legal certainty for providers. In this sense, the eCommerce Contact Point Germany cooperates within European networks with equivalent services.